PAPA BUN si… POFTA BUNA.


A manca, “a baga la ghiozdan”, “a face plinul”, “a infuleca”, a…

Toate acestea au legatura cu simturile si gustul pe care o lasa MANCAREA atunci cand o avem in gura. De cele mai multe ori, nasul si ochii ne ajuta la a ne bucura de mancare. Pentru gurmazi mai sunt si alte moduri in care vor savura o mancare.

Copil fiind, deabea asteptam sa ajung in vacantele de vara la bunici din partea mamei, Ortansa si Haralamb Dumitru, si sa mananc galuste moldovenesti, fasole verde la ceau, mamaliga, bors moldovenesc etc. In vacanta de iarna, mergem la bunici din partea tatalui, Maria si Cornel Cismas, avand parte de taiatul porcului, supa de pui cu tascute bio (cine stia atunci de asa ceva… BIO sau ECO), placinte si dovleac copt etc. Era o adevarata desfatare a tuturor simturilor ce au legatura cu mancarea.

M-am bucurat si ma bucur in continuare sa descopar ca a mea mama, Maria Dumitru, a invata a gati ca a mea bunica, deabea asteptand ca in concediul de vara sa ajung in locurile copilariei mele din judetul Botosani, in satul Horodistea (cea mai nordica localitate din ROMANIA), unde sa retras in a avea grija de al sau tata si al meu bunic.

Din pacate, din parte tatalui am ramas doar cu amintirile, legat de mancare…

Sotia mea, Mihaela, este de meserie… bucatar. Placerea de a gati se regaseste in cele trei cosulete cu tot felul de condiment (“Ovi, trebuie sa luam “cateva” condimente”… aud cand suntem intr-un supermarket), reviste cu si despre a gati, retete… dar mai ales in dragoste cu care imi gateste mie si fetitei noastre, Edeline. Vorba aia: “Dragoste trece prin STOMAC”.

Acasa la mama soacra, Marica, este un adevarat festin al mancari. Sa nu vrei sau sa vrei sa te abtii, pana la urma tot iti vei pune ceva in farfurie. Am avut ocazia sa ajung pe la socrii si cu cativa prieteni, care la sfarsit au spus: “La voi in casa, mancatul si mancare se in serios”.

    Am avut ocazia sa ajung pana in Franta in anul 2007, prin regiunea Chamonix si reusind sa ajung impreuna cu un coleg din Arad, in persoana lui Gabriel Nagy, pana pe vf. Mont Blanc de 4810m. In cinstea reusitei am fost invitati la o cina intr-un restaurant langa autostrada, de catre o romanca stabilita in Franta, chiar in orasul-statiune Chamonix, pe care noi am numit-o sugestiv, RAMONA – romanca de la poalele Mont Blancului. Chiar daca nu a fost unul dintre restaurantele de exceptie ale bucatariei francize, personal am avut parte de o adevarata placere sa fiu servit de bucatarul sef. De ce??? Cand am comandat o friptura pregatita in felul specific zonei, nu am fost inteles de catre ospatar. Si m-am trezit langa mine cu bucatarul sef, care dorea sa stie ce doresc de fapt… Dupa ce i-am explicat ca doresc sa mananc ceva specific zonei si frantuzesc, A ZAMBIT. Am fost servit personal de catre dansul si a stat langa mine, pana am luat prima imbucatura, pentru a vedea reactia mea. Pot spune doar atat… VIVE LA FRANCE.

    AFRICA. Locul in care m-as intoarce chiar maine. In anul 2009, cand am fost in Tanzania impreuna cu jurnalistul aradean, dar in primul rand colegul si al meu “frate”, Adrian Moldovan (reusind sa ajungem pentru prima data pentru judetul si municipiul Arad, pe cel mai inalt varf al continentului African, varful UHURU de 5895m din masivul Kilimanjaro), ne fost adus aminte… ATENTIE LA CE O SA MANCATI!!!. Dar inca din prima zi, am ignorant acest avertisment, avand parte de “ceva” carne prajita (zarisem la un moment intr-o curte, o halca de carne expusa la soare) si banane… prajite. Acestea trebuiau mancate cu un sos foarte PICANT, dar care dadea o aroma deosebita carni si bananelor. Pe toate durata aventuri pe Kilimanjaro, ne-am bucurat de mancare facuta de bucatar, savurand fiecare aroma a mancari.

Cand merg in natura si mai ales cand am ocazia sa ajung pe varful unui munte, ma desfatez cu fasole de la conserva. Poate pentru unii este amuzant sa auziti ca, ACEA FASOLE ARE ALT GUST, ACOLO SUS. Cu ocazia acestor iesiri in natura, mai ales cand iesim prin muntii Zarand, am avut ocazia sa facem mancare la ceaun. Maestru bucatar fiind desemnat un bun prieten, Czachievieci Gheorghe “Ghita”. Avand ceva ani mai multi decat multi dintre cei cu care merg la munte si natura, “Ghita” a reusit se ne incante cu mancarea gatita la ceaun.

Si am ajuns la subiectul principal al acestui articol…

Acum cateva zile, in municipiul Arad, sa desfasurat Campionaltul International de gatit in aer liber. Cu un bucatar in casa, era greu sa rezistam tentatiei de a nu fi prezenti la acest eveniment, si nu pentru a manca din ceea ce sa gatit la cazane sau din ce s-ar fi dat pe gratis. Doream sa vedem cum se GATESTE. Ajungand la locul evenimentului, in interiorul uneia dintre hale, am avut ocazia sa vedem modalitatea cum se aranjasa un platou si o masa festiva, cum se fac preparatele. Fiecare masa apartinea unei tari sau unui restaurant, fiecare avand ideea lui de cum trebuie sa arate mancarea si aranjata masa. Am remarcat in primul rand mesele aranjate de catre cei de la: Restaurantul WATERHOUSE ARAD, Hotel PARC ARAD, Hotel UNIREA IASI si pe cei din grupul amator din FAGARAS. Intre timp ce admiram mesele si ingezionitate aranjamentlor si culorilor de pe mese, am zarit pe… doi dintre cei care au paricipat la un concurs cu si despre mancare (mai erau prin zona si alti doi fosti concurenti), acestia formand TEAM-ul “HOP-TOP”: Cristian Papusoiu si Lungu Iris. Nu stiu cati dintre voi urmariti eminsiuni cu si despre a gati, dar pot spune ca am fost unul dintre cei care am urmarit cu mare interes, eminsiunea concurs si show-ul “Master Chef”. Parerile vor fi tot timpul imparite in ce priveste castigatorul unui concurs… insa, as fi vrut sa fiu printe cei care macar degusta din mancarea care sa gatit in acel concurs. Chiar daca au participat la o eminsiune-concurs nu au aere de vedete… Chiar am avut bucuria sa aflam ca avem pareri comune in ce priveste anumite situatii si hobby-uri. In aceste cateva minute de discutii, am remarcat ceva. PARCA NE CUNOSTEAM DE O VIATA. Dar fiecare cu treburile pentru care este prezent: ei cu gatitul, noi cu privitul si poate cu degustatul. Asa ca, am iesit pe afara, deoarece a inceput pregatirile pentru a se face cea mai multa macare gatita la ceaun. Plimbandu-ne de colo colo, dam de ceilanti doi colegi de TEAM “HOP-TOP” (oare care o fi in HOP si care in TOP): Mehrzad Moghazedi si Alexandru “Teacher” Cirtu. Ei bine, aceiasi OAMENI… fara de fite si figure de “vedete”. Dupa o mica discutie si cu acesti doi fosti concurenti, ne indreptam pasii spre demonstratiile de gatit ale unor maestri bucatari. Pentru inceput am fost fascinati de gatitul si gustul mancari facute de un maestru bucatar din Grecia. Ce arome si savoare plutea prin aer… Acesta a fost doar inceputul. A urmat la gatit, un maestru bucatar din Anglia, si pot spune doar atat: OAUUUUUUUUUU. Fiecare dintre acesti doi maestri bucatari au dat detalii in ce priveste modalitatea de a gati, ce fel de condiment se folosesc, cu ce bautura se serveste mancarea gatita. O adevarata incantare pentru public, mai ales ca la final am putut avea parte sa degustam din ce au gatit. Sa va spun ce gust avea mancarea??? E greu, deoarece…. TREBUIE SA FI ACOLO si SA O DEGUSTI PERSONAL.  La o mancare buna se cere si un vin bun, de aceea am fost invitati a vedea o demonstratie a somelierilor din Romania, despre cum se deschide si degusta un vin. Personal as fi dori se mentionez un aspect. Sa fi degustat doar un sfert din ce au avut parte a degusta delungul carierei somelieri prezenti. La finalul zilei, la mesele de gatit sau prezentat pentru demonstratie cei patru muschetari din TEAM-ul “HOP-TOP”: Cristian Papusoiu, Lungu Iris, Mehrzad Moghazedi si Alexandru “Teacher” Cirtu. Fiecare a pregatit ceva diferit, dar fiecare a reusit sa ne incante prin ce a gatit. De mentionat ceva aparte… gatitul mancari pentru fiecare dintre ei, a fost o distractie si un amuzament, o joaca de copil matur, dar cu respect pentru cei care urmeaza a degusta din ce au gatit. Fiecare a explicat cum si de ce gateste in acest fel, ce condiment foloseste… In timp ce gateau, prezentatorii evenimentului le-au cerut sa povesteasca de ce sau apucat de gatit, si astfele am aflat o parte din VIATA celor PATRU MUSCHETARI IN ALE GATITULUI. Pot spune (cer scuze domnului ANDI MOISESCU pentru aceste cuvinte, care ar trebui sa si le faca MARCA INREGISTRATA): “CU RESPECT, MA INCLIN”. La final, am avut parte de a degusta din ce au gatit fiecare, dar eu si a mea sotie Mihaela, am optat a degusta din ce a pregatit Mehrzad. De ce de la Mehrzad ??? Doream sa stiu si sa simt ce insemna macar o parte din bucataria IRANIANA, mai ales ca am remarcat o cutiuta cu condimente specifice iraniene, pe care o detinea Mehrzad sip e care le-a folosit la a gati. Rezultatul degustari… ADOR MANCAREA IRANIANA. Si i-am facut o propunere lui Mehrzad. Sa-I fiu primul client la cutiuta cu mirodenii iraniene, daca va dori sa le puna la vanzare. In incheierea acestei prime zile de festival gastronomic, am asistat la premierea participantilor la concurs. Fiecare a castigat la o proba, dar marele castigator a fost HOTEL UNIREA IASI.

Eu si Mihaela, ne-am facut simtita prezenta si in ultima zi a Campionaltul International de gatit in aer liber de la Arad, in doua reprize, stand mai mult doar spre seara. Am stat mai mult cu Cristian, Iris, Mehrzad si Alexandru “Teacher”, acestia servindu-ne cu salau la gratar si porumb copt la jar. Mihaela a avut parte de o mica surpriza din partea celor patru prieteni, un sort (nu de MASTER CHEF) cu cateva cuvinte din partea fiecaruia.

    In loc de final…

    Fiecare are ceva aparte prin felul in care gateste, fiecare dintre noi poate fi un… BUCATAR (vizionati desenul animat “Ratatouille”).

A manca, “a baga la ghiozdan”, “a face plinul”, “a infuleca”, a…

SAVURATI MANCAREA SI POFTA BUNA!!!

About CODmunte - "Japan"

Pasionat de natură, munte şi fotografie. Incerc sa ma fac util si cu placut, prin ceea ce am vazut sau auzit.

Posted on 19/09/2012, in Altfel de POZE, FILMULETE, JURNALE si ARTICOLE. Bookmark the permalink. 1 comentariu.

  1. Multumesc Ovidiu… sper sa ne mai vedem, dar asa cum stii, lumea e mica :)) Orice e posibil ;)) Iubire si intelepciune iti doresc, ca, cu acestea 2 vin si restul ;)))
    Mehrzad Moghazehi

Lasă un răspuns

