ARTICOL. MUNTELE si POVETELE SALE.


    Cand unii dintre noi aud cuvantul MUNTE expresia fetei se schimba… SE POATE LUMINA SAU INTRISTA, depinde de situatia/situatiile pe care le-a trait ACOLO SUS pe munte.

MUNTELE este si va ramane MEREU PRIMITOR

cu

TURISTUL care IL IUBESTE.

   Tocmai de aceea, este bine de luat aminte din POVETELE SALE, ale MUNTELUI…

1. PRETUIESTE-MA si IUBESTE-MA, OMULE!!!

Fiindca TOATE FRUMUSETILE MELE… PADURILE cu POIENILE, VAILE si IZVOARELE, CARARILE si CRESTELE, PISCURILE, cu TOATE VIETUITOARELE si FLORILE, TIE TI LE DARUIESC. SA TE BUCURI DE ELE, SA DEVII MAI PUTERNIC, MAI BUN, MAI GENEROS, MAI INTELEPT.

2. CA SA TE BUCURI CU ADEVARAT, PREGATESTE-TE BINE!!!

NU DRUMETI PE MUNTE cu palarie, cravat, geamantan si pantofi cu toc inalt. Cararile mele strabat creste si vai adanci, iar vremea este adeseori aspra si capricioasa. ASIGURA-TE, deci, cu echipament special de munte, ca SA MA POTI INFRUNTA. Astfel, FRUMUSETILE MELE pot deveni si capcane in care cad cei NEPREGATITI.

3. LASA-TI INTOTDEAUNA LA DRUM O REZERVA DE 2-3 ORE!!!

Astfel, pentru ca SA FII SIGUR ca AJUNGI CU BINE de la o cabana la alta. NU DRUMETI DE UNUL SINGUR, fiindca ITI PRIMEJDUIESTI VIATA. Asociaza-te grupurilor de turisti.

4. NU-MI RUPE / SPERIA / UCIDE CEI CU CARE CONVIETUIESC!!!

NU-MI RUPE FLORILE, POMII si JNEPENISURILE. NU-MI SPERIA ANIMALELE CU CHIOTELE TALE si NU-MI UCIDE VITUITOARELE. Fiindca si CE LE MAI MICI si NEANSEMNATE AU ROSTUL LOR IN NATURA. ELE SUNT INSASI VIATA din care ESTI SI TU O PARTICICA, TRECATORULE!!!

5. NU-TI FACE “TINTE” DIN MARCAJELE DE PE TRASEU si NU LE DISTRUDGE sau MODIFICA DIRECTIA!!!

Fiindca, in acest mod POTI PRIMEJDUI VIATA ALTOR TURISTI din urma ta.

6. NU ARUNCA CU PIETRE!!!

In caderea lor POT SFARAMA sau ANTRENA ALTE PIETRE, devenind PERICULOASE PENTRU SEMENII TAI.

7. ADMIRA-MI FRUMUSETILE si SOARBE-MI CU SETE AERUL si IZVOARELE, DAR NU MA MURDARI!!!

NU-MI PROFANA FRUMUSETEA PEISAJULUI, improscand-ul cu coji de oua, hartii, pungi de plastic, cutii de conserve si alte resturi ale ospatului tau, ci STRANGE-LE INAPOI IN RUCSACUL TAU, ca SA LE ARUNCI IN LADA DE GUNOI, NU IN VALCELELE si APELE MELE CURATE. Fiindca MUNTELE NU-I DEPOZIT pentru GUNOAIELE ADUSE DE TINE si ca tine de MIILE DE TURISTI IN TRECERE.

8. NU INVENTA POVESTI STRANII PE SEAMA MUNTELUI si NU EXAGERA CU INTAMPLARILE!!!

POTI DEZORIENTA pe CEI CARE TE ASCULTA si LE POTI RATA O EXCURSIE. NU DISCUTA CU VOCE TARE si NU-TI “STRIGA” PRIETENII, fiindca RAPESTI ALTORA PLACEREA DE A PETRECE O ZI TIHNITA IN MIJLOCUL NATURII.

9. SALUTA SI RASPUNDE LA SALUTA CAND INTALNESTI DRUMETI CA TINE PE MUNTE!!!

10. AJUTA-L PE CEL AFLAT IN DIFICULTATE!!!

PARASIREA LUI PE MUNTE ESTE O CRIMA!!!

11. FOLOSESTE CIVILIZAT CABANA / REFUGIUL!!!

E ti-a iesit in drum ca SA TE APERE DE INTUNERIC, STIHIILE NATURII si ALTE PRIMEJDII DE TOT FELUL. NU O TRANSFORMA in LOCAL DE NOAPTE, N-O PANGARI. La PLECARE, LAS-O CURATA si INTACTA spre CINSTEA TA si PLACEREA CELORA CARE VIN DUPA TINE. Fara CABANE / REFUGII, drumetia ta ESTE DE NECONCEPUT.

12. NU-TI UITA ASACA BUNA CRESTERE, BUNA CUVINTA si BUNUL SIMT!!!

IA-LE CU TINE odata cu rucsacul si FOLOSESTE-LE chiar la plecare, in gara, in tren, pe munte si in cabana.

13. RESPECTA INTOCMAI POVETELE MELE!!!

FII UN ADEVARAT OM DE MUNTE si VEI DEVENI, sigur, – cu FIECARE DUMETIE – MAI PUTERNIC, MAI BUN, MAI GENEROS, MAI INTELEPT.

    Acestea sunt POVETELE MUNTELUI, pe care FIECARE DINTRE NOI, CEI carora ne plac drumetiile in natura si pe munte, AR TREBUI SA LE RESPECTAM si SA LE PUNEM IN PRACTICA.

    Am spus AR TREBUI, pentru ca – DIN PACATE – de foarte multe ori am intanit / ati intanit situatii in care CE INSEAMNA si REPREZINTA A FI TURIST / DRUMET este O OFENSA ADUSA MUNTELUI si OMULUI DE MUNTE sau CARE FACE TURISM / DRUMETIE.

  Aceste cateva randuri, doar o parte, LE-AM REPRODUS (FARA ACORDUL AUTORULUI, si pe aceasta cale IMI CER SCUZE si PERMISIUNEA DE A LE REDA IN ACEST ARTICOL) din cartea “MUNTELE – FRUMUSETE SI EDUCATIE”, autor ION PREDA, carte aparuta in anul 1990 la EDITURA PENTRU TINERET.

About CODmunte - "Japan"

Pasionat de natură, munte şi fotografie. Incerc sa ma fac util si cu placut, prin ceea ce am vazut sau auzit.

Posted on 28/08/2013, in Cu si despre munte and tagged , . Bookmark the permalink. 1 comentariu.

  1. Excelent articol. Ar fi bine daca l-ar citi cat mai multe persoane, mai alespantofarii si paltonarii

Lasă un răspuns

