ARTICOL. Prima parte din Cu/Despre „7 LECTII DE VIATA INVATATE IN 2015” de la evenimentului #farafiltru din 11.11.2015


>  De foarte mult timp, nu am mai scris un articol cu/despre anumite situatii sau trairi, de care mi-a fost dat sa am parte.

>  La invitatia unuia din moderatorii evenimentului #farafiltru, care se desfasoara in Libraria Carturesti Arad, din Atrium Mall Arad, am fost prezent in data de 11.11.2015 in calitate de vorbitor “motivational”, iar tema evenimentului a fost “7 LECTII DE VIATA INVATATE IN 2015”.

Eveniment #farafiltru, miercuri - 11.11.2015, in Libraria Carturesti Arad FARAFILTRU

NU SUNT IN MASURA SA DAU SFATURI sau LECTII mai ales despre continutul acestui articol… VIATA, dar macar voi incerca sa ajut pe cei care vor citi aceste randuri, sa priveasca viata in alt mod.

>  Dar pentru inceput, cateva chestii legate de mine si VIATA MEA.

Acum 39 de ani, intr-o zi a finalului de luna ciresar, am aparut pe aceasta lume. Am avut bucuria sa copilaresc in trei zone diferite ale tarii, la bunici in judetul Arad si in judetul Botosani, la rude in judetul Cluj. Scoala mi-a placut si am reusit sa o “duc” pana in anul 1 la post-liceal. De la fiecare loc de munca am invata ceva, ceva util in viata, in momentul de fata imi desfaros activitatea intr-0 companie multinationala si unde ma ocup cu… VIATA.

Cine sunt EU…?!?!?, mai puteti afla aici: https://codmunte.wordpress.com/despre-mine/

Pe cat imi este cu putinta, incerc sa ma ghidez in viata dupa ce mi-a fost spus acum ceva timp de bunicul meu, veteran si prizonier al celui de-al doilea razboi mondial – Haralamb Dumitru: “Incerca ca in aceasta viata sa faci doua chestii importante: sa sadesti un pom si sa salvezi o viata”. Am reusit sa sadesc mai multi pomi (mai ales pruni) si am reusit sa salvez o viata, dupa un accident de masina. Dar mi-am dat seama ca o viata poate fi salvata si moral sau sufleteste. Mai ales ca, am aflat de un motto cu o insemnatate aparte: “NU IMI ESTE FICA SA MOR, IMI ESTE FRICA SA NU IMI TRAIESC… VIATA”. Ati trai viata, pentru ca ti-a fost data sa o traiesti, cu bune sau rele. De multe ori, daca VIATA pe care ti-a fost data SA O TRAIESTI o vei lua in deradere sau nu o repecti, poti sa ai surpriza ca aceasta sa te ia de guler si sa-ti dea doua perechi de palme pentru a TE TREZII LA REALITATE. Mai trebuie sa avem constiinta si puterea de trecem peste situatii mai putin placute ale vietii, SA NE RIDICAM DE JOS si SA NE SCURAM, SA STRANGEM PUMNII SI SA STRIGAM… PANA AICI, VREU SA-MI TRAIESC VIATA. Mai sunt unii care cred ca VIATA este datoare sa faca ceva pentru ei?!?!?

Primele lectii de viata mi-au fost date de cei apropiati: parintii, bunicii si rudele mele cele mai apropiata. De la AL MEU TATA – Ioan CISMAS, am invatat ce insemna sa ai o pasiune sau un hobby si ca trebuie sa continui a evolua daca te pricepi sau ai potential. Tot el m-a invata ca de multe ori, pentru familie trebuie sa faci multe sacrificii. De la bunicul din partea mamei – HARALAMB DUMITRU, am invata ce inseamna munca campului si daca ti-ai meritat mancarea pe ziua aceea. De la un unchi – ION AVADANEI, din partea mamei, am invatat ce inseamna tainele cititului de carti, deoarece mi-a pus in mana prima carte adevarat, in afara cartilor de povesti. Fiecare din cei apropiati mie, m-au ajuta cu lectii de viata.

>  Doar ca, pe cand aveam mai multa nevoie de ajutor, sa inteleg care este rostul meu in viata… „am fost parasit si lasat sa ma descurc singur”, de catre cei care mi-au calauzit primii pasi in viata.

Au fost evenimentele din decembrie 1989, iar al meu unchi, sub-locotenent postmorten Ion Avadanei, mi-a/ne-a fost luat brusc de langa noi. O sa tin minte lacrimile soldatilor care plangeau si nici macar mancare nu le-au trebuit: “Nici pofta de mancare nu mai avem, ni l-au luat pe NEA ION”. Atunci am aflat ce inseamna durerea cand pierzi pe cineva foarte drag, spusa si traita de un necunoscut. DUREREA DE A PIERDE PE CINEVA, O LECTIE DE VIATA.

Al meu tata –  Ioan CISMAS, s-a dus de pe aceasta lume cu cateva ultimele cuvinte: “NO, IARTA-MA”. Nu pot spune ca totul a fost bine intre noi, relatia tata – fiu, si chiar de multe ori am avut  conflicte putin violente, atat verbale cat si fizice. M-a certam cu el, mai ales pentru ca a preferat sa isi inece amarul legat de anumite situatii in bautura, iar pentru asta ERAM FOATE SUPARAT PE EL. Am fost si mai sunt suparat, ca NU M-A VAZUT CASATORIT si NU SI-A VAZUT NEPOATA – EDELINE. Suparat sunt, pentru ca nu a fost aproape de mine. Dar, prin acele ultime cuvinte, mi-a transmis ceva… A IERTA SI A INVATA SA IERTI ESTE O LECTIE DE VIATA.

Bunicul meu – Haralamb Dumitru, pe cand stateam de vorba la apusul vietii sale la cei 92 de ani, mi-a spus ceva care m-a socat: “Ovidiule, EU M-AM CAM SATURAT DE VIATA ASTA. Aproape toti s-au dus, am ramas eu si mama ta. Te-am crescut si pe tine,te-am vazut insurat, te-am vazut cu al tau copil in curtea pe unde ai copilarit. Asa ca… ma duc si eu”. Mi-am dat seama, ca OMUL care fusese in razboi, prizonier la rusi, care lucrase la constructia cailor ferate din Romania, care isi pierduse un copil de numai 9 ani, care crescuse 4 copii si 7 nepoti, care isi inmormantase cel mai mare copil chiar de sarbatoarea craciunului din 1989, care isi inmormantase sotia, care isi inmormantase o fica chiar de ziua lui, care… SE SATURASE DE VIATA. Si… S-A DUS. BUNICUL MEU, O LECTIE DE VIATA.

Ar fi multe de spus despre situatii mai putin placute, dar care au legatura cu… VIATA.

>  Dar viata ne ofera si situatii de bucurie. Bucuria de A MERGE – A UMBLA, A VEDEA, A AUZI, A MIROSI, A GUSTA, A ATINGE, A FI ALATURI DE UN PRIETEN. Bucuria COPILARIEI si clipei cand DEVII PARINTE. Emotia PRIMULUI SARUT si a CASATORIEI.  Bucuria de… ATI TRAI VIATA.

Pentru mine, CEL MAI IMPORTANTE lectiile de viata au si un nume: Daniel Boariu, Kristian Krihorka, “Pisti”, Sigismund Besenyi, Ilie Preda, Familia Besenyi, Familia Gureanu, Alin Totorean. Iar lectiile de VIATA de la ei, le puteti citi in acest articol pe care l-am scris acum ceva timp si care este de actualitate:

https://codmunte.wordpress.com/2011/01/18/incredere-in-viata/

>  Si ca sa va dati seama cat de importanta este viata, analizati aceste situatii:

Varianta 1. Sa spunem ca ati consumat bauturi alcoolice – O BERE, si sunte-ti sunati de catre cineva ca trebuie neaparat sa va prezentati undeva???. Fiind conducator auto, va indreptati spre masina proprie pentru a urca la volan, dar SOTIA/SOTUL – PRIETENA/PRIETENUL – MAMA/TATA – COPII va atrag atentia ca ati consumat bauturi alcoolice. “LASA CA NU ARE SA SE INTAMPLE NIMIC, STIU EU CE FAC. NU ESTE DISTANTA MARE!!!”. Fiind graba mare, apasati pedala de acceleratie si depasiti cu mult viteza legala de deplasare, incalcati tot ce inseamna legislatie rutiera.

Varianta 2. In locuinta proprie aveti o problema la un aparat de uz casnic, televizor – frigider – aragaz, sau o priza defectasi o improvizatie la un cablu. “LASA CA NU ARE SA SE INTAMPLE NIMIC”.

Varianta 3. Ai suferit sau cineva din familia ta a suferit un accident si ai/au nevoie de transfuzie de sange.

Varianta 4. Accident cu victima/victime in stare grava, cu traumatisme interne sau externe, care tipa sa fie ajutata, sa-i fie SALVATA VIATA.

Varianta 5. O persoana este fulgerata sau electrocutata. Este aruncata de la locul evenimentului, dar NICI UN SEMN DE VIATA.

Varianta 6…

Varianta 7….

ETC.

O situatie de VIATA. Tu scapi cu VIATA, doar ca SOTIA/SOTUL – MAMA/TATA – COPII sau PRIETENA/PRIETENUL nu mai sunt in VIATA. Iar urmarile acestor situatii sunt: “VAI DOAMNE CE AM FACUT!!!”, “UNDE MI-A FOST CAPUL”, “CE ERA DACA…???”. Totul se datoreaza INDIFERENTEI FATA DE VIATA, viata ta si a celora din jurul tau, de cele mai multe ori… VIATA FAMILIEI TALE. A nu te urca baut la volan, a nu calca pedala de acceleratie si a depasi viteza legala de deplasare, a nu ignora o defectiune sau un pericol de accidentare/explozie/incendiu, a nu sti sa acorzi primul ajutor, a nu sti grupa sanguina, a nu sti ce sa faci in caz de electrocutare, a nu sti… inseamna a nu iti salva propria viata sau a celor apropiati tie, MAMA/TATA – SOTIA/SOTUL – COPII sau PRIETENA/PRIETENUL.

>  Dar, despre ce am avut de vorbit/spus la evenimentului #farafiltru din data de 11.11.2015, care se desfasurat in Libraria Carturesti Arad – din Atrium Mall Arad, cu/despre “7 LECTII DE VIATA INVATATE IN 2015”, urmeaza in partea a doua:

https://codmunte.wordpress.com/2015/11/21/articol-a-doua-parte-din-cudespre-7-lectii-de-viata-invatate-in-2015-de-la-evenimentului-farafiltru-din-11-11-2015/

About CODmunte - "Japan"

Pasionat de natură, munte şi fotografie. Incerc sa ma fac util si cu placut, prin ceea ce am vazut sau auzit.

Posted on 20/11/2015, in Altfel de POZE, FILMULETE, JURNALE si ARTICOLE and tagged , . Bookmark the permalink. Lasă un comentariu.

Lasă un răspuns

