Articol. A FI sau A NU FI modernizat drumul comunal (asfaltare, sosea) intre Cetatea Siria si Manastirea (schitul) Feredeu din Deal din muntii Zarandului – judetul Arad, aceasta este intrebarea?


SALUTARE IUBITORI DE NATURA

Unii dintre voi ma cunoasteti si chiar imi sunte-ti prieteni. Sunt Cismas Ovidiu Daniel, aradean 50% si moldovean de restul, nascut si crescut pe aceste meleaguri. Din iunie 1995 m-am procopsit cu o porecla “Japan”, iar multi ma cunosc mai mult astfel. Tot de prin ’95 am inceput sa merg mai des prin natura si mai ales la munte, datorita si apartenentei mele la o „gasca” de iubitori de munte “Asociatia Turistilor Montani”Arad (ATM), unde am avut bucuria si onoarea de a fi scolit si indrumat in ale mersului pe munte, de catre veteranii aradeni. Multe dintre cunostintele dobandite de la ei, le-am pus in practica in ceeace am facut in continuare. Am fost calauzit pe diverse trasee turistice din diferite zone montane, ajungand ulterior sa calauzez pe altii. Mi-a fost dat sa fiu ajutat sa ajung dincolo de granitele Romaniei, pe cateva varfuri montane ceva mai importante, realizand niste “excursii”. Ceeace am invatat si vazut prin perindarile mele pe la munte am incercat si voi incercasa le fac cunoscute si altor persoane, mai ales copiilor. Am creat un blog – https://codmunte.wordpress.com/, adica Cismas Ovidiu Daniel si ce-mi place sa fac – munte, unde postez poze, filmulete, jurnale si articole cu/despre munte. Am incercat si voi incerca mereu sa promovez turismul montan si muntii din judetul Arad si Romania prin prezentari media in scolile din orasul si judetul Arad, reusind chiar sa fiu primit in cateva scoli. Am colaborat sau incercat sa colaborez si chiar reusit sa colaborez cu membrii unor grupuri/cluburi/organizatii turistice montane si cu cei carora le face placere de miscare in natura, sa faca sport activ, atat din Arad sau Romania si chiar de dincolo de granitele Romaniei.

Acesta sunt eu,

NU sunt cel care a inventat mersul la munte si

NU sunt buricul pamatului in ale mersului la munte

De curand am aflat ca intr-o anumita zona montana a judetului Arad – zona Siria din muntii Zarandului, se va demara lucrarile la construirea unei sosele, care sa faca legatura intre doua repere turistice, culturale, istorice si religioasa, Cetatea Siria si Schitul Feredeu???

https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=1911370272227144&id=100000625702849

Toate bune si frumoase, deoarece incurajez a se face turism in masa, atata timp cat se face la modul corect si civilzat. Insa apare o anumita situatie neplacuta, care atrage dupa ea anumite probleme…

Soseaua va fi peste ceeace este deja, TRASEU TURISTIC MONTAN AMENAJAT SI MARCAT de catre cei de la Serviciul Public Judetean Salva-Speo Arad. Acest traseu exista marcat si amenajat de foarte mult timp, iar descrierea parcurgerii sale a fost si este publicata in diverse carti si pliante. Chiar eu am postat si mediatizat prin poze, jurnale si filmulete acest traseu, care contin o harta cu traseul hasurat, harta care exista in cartea „Monografia Turistica Montana a judetului Arad” (informatia cu amenajarea soselei are o poza cu traseul montan hasurat de catre mine, poza care apare pe blogul meu, doar ca poza a fost postata la mediatizarea amenajarii soselei fara sa-mi dau acordul).

https://codmunte.wordpress.com/2011/08/30/articol-drum-de-piosenie-si-istorie-in-muntii-zarand/

https://codmunte.wordpress.com/2015/12/13/filmuletmovie-un-traseu-turistic-de-piosenie-si-istorie-prin-muntii-zarand-in-zona-comunei-siria-a-tourist-route-of-piety-and-history-by-zarand-mountains-in-the-area-of-siria-commune/

Toate aceste amenajari, fotografii, filmulete si informatii despre acest traseu au necesitat o munca si un efort din partea unor persoane, care si-au „sacrificat” din timpul lor liber pentru a avea un astfel de traseu montan prin muntii Zarandului.

Lucrarile la sosea va afecta mediul inconjurator – copaci taiati, animale speriate, pamant afectat… De la cel putin 1 metru de la sosea nu vor exista copaci sau vor fi afectati, zgomotul motoarelor ambulate va face sa nu te poti bucura sa vezi macar o vrabiuta, pamantul va fi afectat prin diverse scurgeri de reziduri si multe plante vor disparea.

Unele portiuni ale soselei vor avea o inclinatie destul de serioasa, ceva face sa nu poata fi urcata sau la coborare sa existe riscul sa se iasa in decor. Ce se vor face cei care au sa ajunga pe timp de iarna pe aceasta sosea si vor ramane blocati? Au sa solicite ajutorul celora de la ISU si Salva-Speo Arad…?

Deoarece se va circula cu motociclete enduro si masini, unii nu vor tine cont ca pe sosea se vor deplasa turisti perpedes sau pe bicicleta, existand riscul ca acestia sa fie accidentati. Amenajarea soselei care duce pana la Manastirea Feredeu din Vale si Schitul Feredeu din Deal, mai noua sosea care duce pana aproape de Cetatea Siria, a facut sa existe multe incidente datorate celora care urca sau coboara cu motociletele enduro sau masini. Nu de multe ori a trebuit sa ne ferim, sarind pur si simplu in santuri, ca sa nu fim loviti de cei care nu respectau pe cei care urcau sau coborau perpedes si/sau pe cei care deplasau cu bicicletele. Cel mai bine se poate observa aceasta situatie pe soseaua care duce de la Manastirea Feredeu din Vale catre Schitul Feredeu din Deal. Incidentele cele mai periculoase sau petrecut pe la Catatea Siria, cand unii cu motocicletele ednuro au trecut in viteza printe cei aflati in zona si chiar intrand cu tot cu motociletele in Cetatea Siria. Pe traseul turistic din padure, cei cu motocicletele enduro trec in foarte mare viteza si netinand cont ca pot exista persoane pe care sa le intalneasca si sa apara in fata lor, mai ales copii, pe care sa-i accidenteze.

Chiar daca vor fi amenajate locuri de popas, unii nu vor tine cont ca deseurile trebuie duse si depuse in cosuri sau tomberoane, iar linistea este pentru toti. In preajma Cetatii Siria a fost amenajat loc pentru popas, dar care este plin de deseuri, iar unii decid sa ajunga daca se poate chiar pana la “intrarea” in cetate, direct din masina. Nu mai mentionez de “linistea” pe care o emanau cei care se aflau pe acolo, prin muzica data la mixim ce razbatea de la masinile lor. Este deja plin de vetre de foc, fiecare dorind sa arate celora din jurul lui ce priceput este la amenajat si facut focul. Cat priveste urcatul pe zidurile cetatii Siria si aruncatul PET-urilor, ambalajelor de la dozele de suc sau bere… Imaginativa ca deja aceasta situatie exista pe traseul turistic, ce va fi atunci cand va exista soseau?

Cand va fi data in folosind aceasta sosea, taiatorii “legali” de lemne sau cei care fac “vanatoare” legal, le va fi mult mai usor sa-si desfasoare activitatea. Dealungul anilor descoperim pe zi ce trece ca padurea dispare si fauna salbatica este mecalarita de dragul unor trofee prin care unii isi dovedesc “barbatia” si indemnarea. De la poalele muntelui nu se vad taierile de copaci, dar daca parcurgi acest traseu, vei descoperii ca padurea din cealalta parte a culmii a cam disparut. Este plin de urmele lasate de masinile care au plecat cu lemnul taiat din aceasta zona. Nu de multe ori, mi-a fost dat sa aud zgomote facute de armele vanatorilor “legali”, desi vanatoarea era interzisa in acea perioada. Acum ceva timp mai avem bucuria sa intalnesc caprioare sau porci mistreti, sa zaresti o vulpe… Dar cea mai interesanta situatie este data de intalnirea cu unii dintre taietorii de lemne si vanatori, care au fost surprinsi prin zona. Fie au luat-o la fuga ori s-au acuns, fie au inceput cu amenintarile verbale la adresa celora care au indraznit sa-i fotografieze sau filmeze ilegalitatile

Existenta acestei sosele va afecta turismul montan pedestru, alergarea montana si cicloturismul montan. In zona montana a judetului Arad au venit tot timpul turisti si din alte zone, tocmai ca inca avem acea salbaticie a traseelor montane pe care ei nu le mai au. Dorim sa atragem turistii in judetul Arad si cautam puncte de atractie, organizam diverse evenimente sportive si culturare de mediatizare a turismului aradean, dar UCIDEM ce inca avem PUR SI SALBATIC.

Dar cel mai important aspect al acestei amenjari de sosea, este INUTILITATEA EI. Cei aproximativ 5 km de sosea care se doreste a fi construita consider ca NU ESTE O PRIORITATE, atita timp cat exista localitati in judetul Arad cu sosele intr-o stare de degradare accentuata, lipsa apei curente in gospodarii si lipsa iluminatului, dispensare medicale… Spre aceste situatii PROBLEMATICE ar trebuii sa-si indrepte atentia persoanele ce doresc sa faca ceva pentru cei pe care ii conduc si de la care doresc apreciere.

Turismul de calitate se face si punand la dispozitia turistului posibilitatea de a manca ceva la un restaurant sau pensiune, ceeace lipseste in localitatea Siria. Centrul de informare turistica si magazinele alimentare din central localitati sunt inchise… tocmai la sfarsit de saptamana, cand ajunge in zona turistul. Orice turist ar dori sa cumpere suveniruri de prin zona Siria, o tuica sau un vin specific zonei, niste placinte sau fructe/legume neafectate de pesticide, dar NU are de unde…

Ma bucur si apreciez ca doriti sa atrageti turisti in zona Siria,

DAR FARA SA AFECTATI NATURA !!!!

Reclame

About CODmunte - "Japan"

Pasionat de natură, munte şi fotografie. Incerc sa ma fac util si cu placut, prin ceea ce am vazut sau auzit.

Posted on 21/03/2018, in Altfel de POZE, FILMULETE, JURNALE si ARTICOLE. Bookmark the permalink. 2 comentarii.

  1. Ovidiu , daca au terminat de asfaltat tot ce era de asfalta in Judetul Arad , acum vor sa incepa si cu drumurile forestiere! Sunt curios sa stiu nr. turisti care vin anual pe aceste trasee , pentru a justifica necesitatea acestui drum? Studiu de fezabilitate si studiu de impact! etc Cine plateste?

  2. Da incredibil ca se asfalteaza acest drum, pentru ce ?!? Nu trebuie, multumim ! Cum zice Ovidiu, sunt nenumarate drumuri care necesita asfaltare !

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: